سه‌شنبه، 25 شهریور 1404 - 10:56

نگاهی نو به نقش مدارس در البرز

از کلاس درس تا پشت‌بام خورشیدی

شعارهای بزرگ، امکانات کوچک؟ نگاهی انتقادی به مأموریت‌های سنگین مدارس البرز

آیین باور _در نشست شورای آموزش و پرورش استان البرز، استاندار مجتبی عبداللهی با تأکید بر نقش کلیدی مدارس در ارتقای فرهنگی و اجتماعی جامعه، خواستار تبدیل مدارس به پایگاه‌های امید، نشاط و فعالیت‌های محله‌محور شد.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های معلمان، گفت که نقش آنان در تربیت دانش‌آموزان حتی فراتر از والدین است و آموزش و پرورش باید به عنوان سرمایه‌ساز اجتماعی کشور دیده شود.

عبداللهی با اشاره به فعالیت‌های تابستانی مدارس، تأکید کرد که این فصل نباید زمان تعطیلی، بلکه دوره‌ای برای تلاش مضاعف باشد. او همچنین خواستار توجه جدی به مسائل فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در کنار آموزش شد و از مدیران مدارس خواست تا در شناسایی آسیب‌های رفتاری دانش‌آموزان فعال‌تر باشند.

در ادامه، استاندار به سه محور مهم مورد تأکید رئیس‌جمهور اشاره کرد: مدرسه‌سازی، محله‌محوری و استفاده از انرژی‌های نو. وی از طرح نصب پنل‌های خورشیدی بر بام مدارس خبر داد و گفت این اقدام می‌تواند هم برق مدارس را تأمین کند و هم به خانواده‌های اطراف کمک‌رسان باشد.

نقد محتوایی و ساختاری نقاط قوت:

 بار سنگین بر دوش مدارس: تبدیل مدارس به پایگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، محله‌محور و حتی نیروگاه خورشیدی، بدون اشاره به منابع مالی، نیروی انسانی و زیرساخت‌های لازم، بیشتر به شعار شباهت دارد تا برنامه عملیاتی. 

تابستان‌ها فصل تلاش؟ اگرچه تلاش معلمان در تابستان قابل تقدیر است، اما عدم اشاره به حقوق، مزایا یا حمایت‌های لازم، ممکن است این انتظار را غیرمنصفانه جلوه دهد. 

نقش فراتر از والدین؟ این جمله ممکن است از نظر روان‌شناسی تربیتی محل بحث باشد. نقش والدین در تربیت اولیه کودک بسیار بنیادین است و مقایسه مستقیم با معلمان نیازمند دقت بیشتری است. - استفاده از پشت‌بام مدارس: طرحی نو و جالب، اما بدون اشاره به بودجه، مجوزها، نگهداری و آموزش‌های لازم برای بهره‌برداری، ممکن است در حد یک ایده باقی بماند.

کدخبر: 3115

تعداد بازدید: 3279