پنجشنبه، 23 تیر 1401 - 17:14

دومین جشنواره برداشت میوه ساوجبلاغ برگزار شد

دومین جشنواره برداشت میوه روز پنجشنبه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه شهر هشتگرد، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و جمعی از مسوولین استانی و شهرستانی در یکی از باغ‌های میوه سهیلیه برگزار شد.

آیین باور -نماینده مردم شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه حوزه کشاورزی امنیت غذا را شامل می‌شود، گفت: ساوجبلاغ مهمترین شهر استان در زمینه تولید محصولات باغی است که سالانه هزاران تن انواع محصولات در آن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

علی حدادی گفت: ساوجبلاغ قطب کشاورزی استان البرز و کشور است، ولی سودجویان در حال گرفتن این فرصت از شهرستان هستند و باید با ایجاد شرایط و حمایت از کشاورزان مانع از تغییرکاربری اراضی کشاورزی شویم.

وی افزود: در همین راستا مجلس یازدهم قوانین مورد نیاز کشاورزی از جمله خرید تضمینی محصولات کشاورزی، قانون رفع موانع تولید بخش کشاورزی، سنددار کردن اراضی کشاورزی را مصوب نموده و دولتمردان موظف هستند به قانون‌های مصوب شده عمل ساوجبلاغ برگزار شد

نماینده مردم شهرستان ساوجبلاغ نظرآباد طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مهره‌های مفقوده بخش کشاورزی پهنه بندی آن است که از جهادکشاورزی استان البرز انتظار می‌رود به این موضوع اهتمام ورزیده و نقشه راه پهنه بندی و اراضی غرب استان تعیین تکلیف و آمایش سرزمین استان اصلاح گردد.

حدادی ضمن اشاره به بخشی از مشکلات کشاورزان و مسدود نمودن چاه‌های قدیمی کشاورزان گفت: متأسفانه در گذشته امور آب منطقه‌ای وظایف خود را به خوبی انجام نداده و امروز کشاورزان با مشکل مواجه شده‌اند.

وی به تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: ۱۲ میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی ما باید مدیریت شود.

حدادی گفت: امور آب موظف است چاه‌های مجاز کشاورزان را که سال‌ها قبل حفر شده اند شناسنامه‌دار نموده و چاه‌های غیرمجاز ویلا‌ها را مسدود نمایند.

حدادی به جلوگیری از خام فروشی اشاره کرد و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان را از عوامل بالا بردن کیفیت و میزان تولید محصولات باغی عنوان کرد.

وی خواستار برق دار نمودن اراضی کشاورزی شد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های مطلوب و بستر‌های مناسب شهرستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی، نیاز است مدیران مشکلات را در کف جامعه ببینند و نسبت به حل مشکلات کشاورزان گام بردارند.

 

امام جمعه شهر هشتگرد نیز در این مراسم گفت: حمایت از تولید کنندگان می‌تواند گام عملی در زمینه توسعه اقتصادی باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین روح الله مختاری افزود: شهرستان ساوجبلاغ در زمینه تولیدات کشاورزی در سطح استان نمونه است لذا باید تسهیلات بیشتری جهت شکوفایی این بخش در اختیار شهرستان گذاشته شود.

وی با حمایت از برگزاری این جشنواره افزود: به طور قطع برگزاری این مراسم باعث خواهد شد که ظرفیت‌های شهرستان در این بخش بیشتر شناسایی و معرفی شود تا شاهد رشد بیشتر کشاورزی باشیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز در این آئین اظهار داشت: همزمان با دهه‌ی امامت و ولایت جشن شکرگزاری و برداشت میوه در شهرستان ساوجبلاغ که قطب تولید محصولات باقی در استان البرز است، برگزار شد.

عبدالرضا روشن نژاد گفت: استان البرز کوچک‌ترین استان کشور با حدود سه دهم سطح اراضی کل کشور، دو درصد از کل محصولات کشور را به خود اختصاص میدهد که نشان‌دهنده‌ی بهره‌وری و راندمان بالای تولید محصولات کشاورزی، باغی و دامی در استان البرز است.

 

وی افزود: استان البرز به جهت اینکه باغ‌های بسیار خوبی را داراست از نظر کمی و کیفی محصولات بسیار خوبی تولید میکند که این محصولات علاوه بر اینکه در کشور مورد استفاده قرار میگیرند به کشور‌های دیگر نیز صادر می‌شوند.

روشن‌نژاد اظهار داشت: در تلاش هستیم بهره‌وری آب در مزارع و باغ‌ها را با مجهز نمودن آن‌ها به سیستم آبیاری نوین تحت فشار افزایش داده و از منابع آبی بیشترین استفاده را نمائیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به محصوالات ارائه شده در جشنواره گفت: این محصولات از نظر کمی و کیفی بسیار قابل توجه بوده که نشان‌دهنده‌ی دانش فنی تولیدکنندگان با بکارگیری دانش روز در امر تولید انواع و اقسام محصولات به ویژه محصولات باغی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ نیز در حاشیه این مراسم اظهار داشت: شهرستان ساوجبلاغ با ۶ هزار و ۱۶۱ هکتار اراضی زراعی و ۸ هزار و ۴۳۳ هکتار اراضی باغی سالانه به ترتیب ۷۴ هزار و ۱۵۹ تن و ۲۱۰ هزار تن محصول تولید می‌کند.

محمدرضا قاسمی افزود: در این شهرستان ۸۹ هکتار گلحانه وجود دارد که سالانه ۳هزار و ۷۳۵ تن توت فرنگی تولید می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره تجلیل از کشاورزان نمونه گفت: خوشبختانه ۲ تولید کننده ملی و ۱۷ نمونه استانی و ۳۰ نمونه شهرستانی در این شهرستان وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ به صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد شده در این شهرستان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون پروانه بهره برداری از ۲۸ واحد انواع صنایع دستی، بسته بندی و جواز تاسیس ۴۸ واحد در این شهرستان صادر شده است.

کدخبر: 886

خبرنگار: فریبا کلاهی